McCarthy / Kennicott

Kennecott Copper Mine in Kennicott / McCarthy
Kennecott Copper Mine in Kennicott / McCarthy

Kennecott Copper Mine


Hoog in de bergen naast de Kennicott gletsjer staan de imposante rode gebouwen van de Kennecott Copper Corporation er nog steeds zo bij als in 1930, toen de koperaders uitgeput raakten en de mijn en fabriek niet langer rendabel waren.

Goudzoekers

30 jaar eerder was de plek in de bergen ontdekt door 2 goudzoekers. De gelukszoekers vonden geen goud maar stukken groene rots dat kopererts van extreem hoge kwaliteit bleek te zijn. Morgan en Guggenheim, twee steenrijke families, kochten een jaar later de rechten om het kopererts te winnen en bouwden langs de rivier de spoorweg naar de mijn in de bergen.

Kennicott of Kennecott?

De Kennecott Copper Corporation is vernoemd naar de nabijgelegen Kennicott gletsjer en rivier die weer vernoemd zijn naar ontdekkingsreiziger Robert Kennicott. Vermoedelijk is er een spelfout gemaakt bij de naamgeving van het bedrijf. Omdat niemand de fout durfde toe te geven is de spelfout blijven bestaan.

McCarthy Road en bereikbaarheid

McCarthy en Kennicot zijn te bereiken via de hobbelige McCarthy Road, een gravelweg dwars door het Wrangell St Elias National Park and Preserve. Controleer van te voren of je auto of camper over deze weg mag rijden.
De National Park Service adviseert om maximaal 20 mph over de weg te rijden. Over de rit van Chitina naar McCarthy doe je dan ongeveer 3 uur. Maar het is zeker de moeite waard!
McCarthy is een typisch 'end of the road' plaatsje. De weg naar McCarthy eindigt bij een brug op een kleine kilometer afstand van de plaats. Kennecott ligt ongeveer 6,5 km verder. Bij de mijn kun je zelf rondwandelen of een tour volgen.

Zoals alle afgelegen plaatsen in Alaska is McCarthy en Kennicot ook te bereiken met het vliegtuig, vaak in combinatie met een rondvlucht en hikes in de omgeving.

Kennecott mijn

De vijf mijnen van Kennecott heten The Jumbo, Mother Lode, Bonanza, Glacier & Erie Mine. De imposante houten gebouwen van de mijn staan er nog steeds. Ze zijn tegen de berg boven de gletsjer gebouwd. Op het hoogtepunt in 1916 werd hier in de rood geschilderde mijngebouwen van Kennecott voor $32 miljoen aan erts verwerkt.

In 1938 werden de mijnen abrupt gesloten. De laatste trein vertrok en liet alles achter. De lokale bevolking dacht dat de mijn wel weer zou worden opgestart, maar dat is nooit gebeurd. Vijftig jaar later huurde het mijnbedrijf nog wel mensen in om de gebouwen te slopen, maar dat is gelukkig nooit gebeurd.

In 1998 kocht de National Park Service de meeste gebouwen om ze te renoveren en voor de toekomst te behouden.

Chitina

De McCarthy Road begint in het plaatsje Chitina. Het plaatsje ligt aan de Copper River en werd gebouwd tijdens de Gold Rush. Voor die tijd werd het gebied bewoond door het Ahtna volk. Deze oorspronkelijke bewoners leefden van de zalm in de rivier en wisten ook hoe ze het koper uit de grond moesten halen en bewerken. Ze gebruikten het om handel met de indianen aan de kust te drijven.
Op de Copper en Chitina River zijn verschillende fishwheels te zien. Deze Chinese uitvinding zou met de Gold Rush in Alaska zijn terecht gekomen. Alleen Alaskanen mogen tegenwoordig met fishweels zalm vangen.

Naast de gletsjer staan de opvallende rode gebouwen van de Kennecott Copper Mine in Kennicott op de kaart

Let op: De locatie op de kaart is slechts een indicatie en niet altijd de ingang, parkeerplaats of juiste route.

Dutch cookies

Wij plaatsen cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken en af te stemmen op jouw voorkeuren. Door verder te gaan geef je aan akkoord te zijn met onze cookies en die van onze partners. Instellingen bekijken